Fremtidens håndværk er også digitalt:
Vi har stigende fokus på samarbejde med tekniske skoler
For at styrke den kommende generation af faglærte håndværkere samarbejder vi i stigende grad med landets erhvervsskoler, hvor vi tager ud for at undervise eleverne med fokus på blandt andet digitale værktøjer. På nuværende tidspunkt har vi etableret samarbejder med hele ti skoler over hele landet og arbejder på at øge antallet.
Kvalificeret arbejdskraft er afgørende for fremtidens byggebranche, og for at bidrage til at sikre de rette kvalifikationer allerede under uddannelsen har vi etableret en række samarbejder med erhvervsskoler rundt omkring i landet. Samarbejderne har til formål at bygge bro mellem skole og erhvervsliv, så eleverne er bedst muligt rustede til den virkelighed, de til daglig møder ude hos mester.
- Vi ønsker at støtte op om det gode håndværk og har blandt andet interesse i at hjælpe de lærlinge, som arbejder med døre og vinduer ude hos vores samarbejdspartnere. På den måde sætter vi også positivt fokus på dør- og vinduesfaget, hvilket forhåbentlig kan inspirere eleverne til flere kreative løsninger. Vi er derfor meget glade for, at så mange erhvervsskoler ser en værdi i samarbejdet, og vi arbejder på at udbrede det til endnu flere i løbet af næste år, lyder det fra salgschef i KPK, Peter Bechmann.
En af de skoler, som vi netop har været ude at besøge i forbindelse med samarbejdet, er Uddannelsescenter Holstebro. Her blev eleverne blandt andet undervist i forskellige vindues- og dørmodeller samt montage.
- Vi er meget glade for samarbejdet med KPK, da det giver vores elever noget ekstra, at der faktisk kommer nogen udefra, der arbejder med produkterne i praksis hver dag og kender de specifikke detaljer ud og ind. Derudover er KPK meget fleksible og tilpasser undervisningen ud fra vores ønsker, så det giver mest muligt udbytte for os og vores elever, siger Alex Dahlin Nygaard, der er tømrerfaglærer hos Uddannelsescenter Holstebro.
Vi tager primært ud for at undervise elever på tredje og fjerde år af deres uddannelse og kommer ud på besøg igen, hver gang der kommer en ny årgang.
Digitale værktøjer er afgørende for fremtidens håndværker
Fremtidens håndværker skal ikke bare kunne bruge manuelle og elektriske værktøjer som sav og boremaskine; han eller hun skal også være i stand til at anvende digitale værktøjer. Et af de centrale elementer i vores undervisning er derfor også at vise eleverne, hvordan digitale apps kan hjælpe dem med at optimere arbejdet. Til det formål har vi udviklet en særlig version af vores KPK365 app:
- Vi arbejder hele tiden på at udvikle os, så vi kan hjælpe vores samarbejdspartnere bedst muligt, og i den forbindelse har vi til erhvervsskolerne videreudviklet vores håndværker-bestillingsapp, KPK365, så den nu findes i en særlig skoleversion. Skoleversionen fungerer på præcis samme måde som den almindelige, bortset fra at man ikke sender bestillingen til sidst. På den måde har eleverne mulighed for at prøve kræfter med en fiktiv vinduesordre for at få en fornemmelse af, hvordan det fungerer i praksis, forklarer Peter Bechmann, som fortsætter:
- Vi håber selvfølgelig, at eleverne igennem vores undervisning får styrket deres digitale evner og får en forståelse for, hvordan digitale værktøjer kan være en stor fordel i hverdagen og frigive en masse tid til at fordybe sig i det klassiske håndværk, som jo er det man som tømrerlærling uddanner sig til.
Vi har på nuværende tidspunkt flere besøg i kalenderen hos erhvervsskoler, der er interesserede i at samarbejde med fokus på undervisning i vindues- og dørprodukter samt digitalisering.